Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Veel mensen hebben beroepsmatig met groepsdynamica te maken: groepstherapeuten, maatschappelijk groepswerkers, onderwijzers, docenten en uiteindelijk ook iedere (project)manager en (team)leider. Wie met groepen werkt, kent de positieve, synergetische kenmerken van een groep, maar weet ook dat negatieve krachten binnen een groep de overhand kunnen krijgen. Die kunnen zich uiten in destructieve processen als zondebokvorming, pestgedrag, kritiekloze gehoorzaamheid, overdreven aanpassing en machtsmisbruik. Groepswerk als uitdaging beschrijft hoe deze destructieve mechanismen bij het werken met groepen kunnen worden geminimaliseerd en juist de positieve krachten van een groep kunnen worden versterkt. Groepswerk wordt gezien als een vorm van begeleiding waarbij het stimuleren en optimaal benutten van de positieve kanten van een groep centraal staan. Hierdoor zullen begeleiders bij zowel groepsleden als henzelf het beste naar boven willen halen. Om dit doel te bereiken, moeten zij bewust en methodisch Te werk gaan. Naast een theoretische basis geven de auteurs hiervoor een tiental praktijkgerichte methoden. Zij vullen deze bovendien aan met een lijst van adviezen voor probleemoplossing in groepen. Dit boek vormt de afsluiting van de losbladige uitgave Werken, leren en leven met groepen. Het bevat een selectie uit de 76 artikelen die in de afgelopen negen jaar in dit handboek zijn verschenen. Tezamen geven deze bijdragen een compleet en actueel beeld van de stand van zaken op het terrein van werken met groepen. Hierdoor vormt Groepswerk als uitdaging een unieke inspiratiebron voor iedereen die in zijn werk met groepsdynamica te maken heeft Inhoudsopgave : INLEIDING : GROEPSWERK ALS UITDAGING FUNDAMENTEN VAN DE GROEPSDYNAMICA 1. Inleiding 2. De indeling in taaksapecten en sociaal-emotionele aspecten 3. De wieg van de groepsdynamica in Europa 4. De opkomst van de groepsdynamica in Amerika 5. Hoofdstromingen in de groepsdynamica 6. Tot besluit STABILITEIT EN VERANDERING IN GROEPEN : EEN HISTORISCHE TERUGBLIK MET HEDENDAAGSE BETEKENIS 1. Inleiding 2. De veldbenadering van Lewin 3. De dialectische benadering van Sartre 4. De systeembenadering 5. Feedback nader beschouwd 6. Slotopmerkingen HET VORMINGSPROCES IN DE KLEINE GROEP 1. Inleiding 2. De kleine vormingsgerichte groep 3. De voorfase 4. De zoekfase 5. De vormingsfase 6. De realisatiefase 7. Interactieposities binnen het relatienetwerk PROBLEEMOPLOSSING IN GROEPEN : EEN PRATISCHE AANPAK OP BASIS VAN EEN THEORETISCHE INVENTARIS EN PRAKTIJKONDERZOEK 1. Inleiding 2. Probleemoplossing in theorie 3. Tien praktijkgerichte methoden voor probleemoplossing in groepen 4. Concrete adviezen voor probleemoplossing in groepen : een integratie van theorie en praktijk 5. Besluit GROEPSWERK IN (PROJECT)ONDERWIJS DOORDACHT AANSTUREN : DE POSITIE VAN DE DOCENT IN EEN ZELFSTURENDE (LEER)GROEP 1. De groep in projectonderwijs : een medium voor het leren 2. De kerntaak van de docent in projectonderwijs : een evenwicht zoeken tussen aansturen en loslaten van de Projectgroep 3. Een raamwerk voor het doordacht aansturen van projectgroepen 4. Conclusie GROEPSMAATSCHAPPELIJK WERK : PLAATSBEPALING, INNOVATIE EN IMPLEMENTATIE 1. Inleiding en verantwoording 2. Groepsmaatschappelijk werk nader beschreven 3. Invoering van groepsmaatschappelijk werk als innovatieproces 4. Samenvatting en conclusies CO-BEGELEIDING VAN GROEPEN : SAMEN LEIDEN OF SAMEN LIJDEN ...? 1. Inleiding en verantwoording 2. Een nadere definiring van co-begeleiding 3. Behoeften van co-begeleiders 4. Stereotypen van co-begeleiding 5. Fasen in de ontwikkeling tussen co-begeleiders 6. Voordelen van co-begeleiding 7. Valkuilen van co-begeleiding 8. Voorbereiding op co-begeleiding 9. Samenvatting en conclusies
groepswerk --- Primary groups --- groepsgedrag --- groepscommunicatie --- groepsdynamica --- Social welfare methods --- Groepswerk --- Groepspsychologie --- Groepsdynamiek --- Teamwerk --- 658.387.4 --- #KVHB:Groepen --- #KVHB:Groepswerk --- groepsdynamiek --- Groepsdynamica --- 493.6 --- 305.2 --- Groepswerk (groepsdynamica) --- Projectonderwijs --- groepsdynamica (gez) --- groepswerk (ler) --- maatschappelijk werk --- methodiek --- teamwork --- 374 --- S2006235.JPG --- Groepsarbeid --- Psychologie van groepen --- 361.13 --- Groepspraktijk --- Groepspsychologie. --- Groepswerk. --- Didactic strategies --- Groepswerk (maatschappelijk werk)
Choose an application
Dit inleidende managementboek presenteert de basisbegrippen uit de managementtheorie aan de hand van het klassieke managementmodel: plannen, organiseren, leidinggeven en controleren. Aan de hand van dit model komen ook actuele onderwerpen, zoals e-business, stakeholders, maatschappelijk verantwoord ondernemen, virtuele teams, teambuilding en value chain management ruimschoots aan bodDeel I Inleiding1 Inleiding tot management en organisaties2 Management vroeger en nuDeel II Het werkterrein van de manager3 De organisatiecultuur en de internationale omgeving4 Maatschappelijke verantwoordelijkheid en ethiekDeel III Plannen5 Het beslissingsproces6 Planning7 Strategisch management8 Hulpmiddelen en technieken voor planningDeel IV Organiseren9 Organisatiecultuur en ᆳontwerp10 Communicatie en informatietechnologie11 Human Resource Management12 Verandering en innovatieDeel V Leidinggeven13 Gedrag in organisaties14 Groepen en teams15 Werknemers motiveren16 LeiderschapDeel VI Controleren17 Grondbeginselen van controle18 Operations management en value chain management
658.01 --- #SBIB:316.334.2A551 --- #SBIB:35H302 --- 650.012.4 --- Management --- Organisatieleer --- Partijen en strategieën in de onderneming: ondernemingsbeleid en management --- Organisatieleer: processen --- 366.4 --- arbeidsmotivatie --- bedrijfsorganisatie --- groepsdynamica --- leidinggeven --- management --- organisatie --- personeelsbeleid
Choose an application
Feedback over werkgerelateerde prestaties? wat is nu de beste manier om dat aan te pakken? Het traditionele evaluatiesysteem, met functioneringsgesprekken en jaarlijkse evaluaties, ligt tegenwoordig onder vuur. Leidinggevenden klagen over tijdsverlies en administratiekosten, medewerkers over stress. Daarnaast stellen wetenschappers vast dat het dikwijls niet leidt tot betere prestaties. Bijgevolg gaan er nu stemmen op voor een continu en ondersteunend feedbacksysteem, eerder gericht op ontwikkeling dan op evalueren. Welke wetenschappelijke bevindingen zijn er over de traditionele en nieuwe invulling van feedback? En wat is nu de juiste aanpak voor jouw organisatie? In dit boek bieden de auteurs een waaier aan ingrediënten aan waarmee elke organisatie zelf aan de slag kan om een ideaal feedbackmenu samen te stellen, zodat medewerkers én leidinggevenden optimaal kunnen presteren.https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/beste-medewerker-hoe-gaat-het
Human resources management --- Social psychology --- teamwork --- communicatie --- feedback --- groepsdynamica --- leidinggeven --- Feedback --- Werkdruk --- Prestatie --- Performance management --- Prestatievermogen --- Evaluatie --- Evaluatiegesprek --- Personeelsmanagement --- Personeelsbeleid --- Evaluatietechnieken --- Competentiemanagement --- HRM --- 005.96 --- Industrial psychology --- Personnel management
Choose an application
Focus groups --- 300.6 --- kwalitatief onderzoek --- onderzoeksmethoden --- rapporteren --- #SBIB:303H14 --- #SBIB:303H30 --- #SBIB:309H519 --- 303.423 --- Focused group interviewing --- Groups, Focus --- Interviewing --- Public opinion --- 303.423 Onderzoeksmethoden kleine groepen, groepsdynamica --- Onderzoeksmethoden kleine groepen, groepsdynamica --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Methoden en technieken van de communicatiewetenschap --- Kwalitatieve methoden: algemeen --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken --- Pedagogiek en onderwijskunde --. --- Focused group interviewing. --- Methods in social research (general) --- Qualitative methods in social research --- Focus groups. --- Social sciences --- Entretiens focalisés --- Sciences sociales --- Methodology --- Méthodologie --- Onderzoek --- Diagnose --- Sociologisch onderzoek --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Focusgroep --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
INHOUD: Hoofdstuk 1. Interne en externe motivatoren - Hoofdstuk 2. Externe motivatoren efficiënt aanwenden - Hoofdstuk 3. Interne motivatoren - Hoofdstuk 4. Prestatiemotivatie - Hoofdstuk 5. Randfactoren voor een goede motivatie - Hoofdstuk 6. Tevreden of niet; inzet van de motivatie - Hoofdstuk 7. Dynamiek van een groep - Hoofdstuk 8. Leiding nemen - Hoofdstuk 9. Stijl van leiding geven - Hoofdstuk 10. Insturmenten bij leidinggeven - Hoofdstuk 11. Missie en beleidsplan
Motivation. --- External motivation. --- Internal motivation. --- leidinggeven --- motivatie --- Industrial psychology --- Motivatie --- Leidinggeven --- AA / International- internationaal --- 658.300 --- 415.3 ) * UITVOERENDE FUNCTIES --- beleidsplannen --- belonen --- coachen --- evaluatiegesprekken --- evalueren --- functioneringsgesprekken --- leiding geven --- motiveren --- straffen --- arbeidsmotivatie --- groepsdynamica --- leiderschap, maatschappelijk --- management --- psychologie --- sociale vaardigheden --- Industriële psychologie en ergonomie. Arbeidsverrijking --- 331.02 --- 361.13 --- 301.17 --- 65.012.4 --- 159.94 --- 159.9 --- 007 --- Leiderschap --- 431 --- opleiding management --- formation management
Choose an application
organisatiemanagement --- organisatieonderzoek --- Organization theory --- Bedrijfsorganisatie --- Gedrag --- organisatiepsychologie --- arbeidspsychologie --- groepsdynamica --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Organisatiepsychologie --- #KVHB:Groepsprocessen --- 331.6 --- OF 3 2015-2016 --- 65.01 --- 65.01 Methods and methodology. Theory and practice of organization --- Methods and methodology. Theory and practice of organization --- 65.013 --- 331.02 --- 361.13 --- Arbeids- en organisatiepsychologie --- OO Mens en organisatie --- Bedrijfsorganisatie. --- Gedrag. --- Industrial psychology
Choose an application
Dit praktijkboek bevat oefeningen, methoden en werkvormen die het intervisieproces op maat ondersteunen. Bij elke oefening staat beschreven wat er van een groep en een begeleider wordt verwacht. Om direct aan de slag te kunnen is een bepaalde basiskennis nodig. Om deze reden biedt het werkboek een beknopte uitleg van de principes van intervisie. Voor een uitgebreider theoretisch kader kan het succesvolle boek "Intervisie bij werkproblemen" gebruikt worden. Inhoud (verkort)1 Intervisie: leren leren 1.1 Inleiding 1.2 Een praktijkvoorbeeld 1.3 Omschrijving van intervisie 1.4 Tot slot 2 Intervisie en de lerende organisatie 2.1 Inleiding 2.2 Kennis delen 2.3 Leerfuncties voor de toekomst 2.4 Competenties voor intervisie 2.5 Tot slot 3 Begeleide intervisie: op weg naar zelfsturing 3.1 Inleiding 3.2 Voorwaarden voor begeleide intervisie 3.3 Een praktijkvoorbeeld voor begeleide intervisie3.4 Implementatie 3.5 Tot slot 4 Over het gebruik van de oefeningen 4.1 Inleiding 4.2 De beginnende en de gevorderde groep 4.3 Over de eigen werkplaats 4.4 Inspiratie voor je eigen werkplaats4.5 Het intervisiecontract 4.6 De omvang van de groep 4.7 Wegwijzer voor de oefeningen5. Beginnende groepen 1 De LOS-OP Methode 2 De tien stappen methode 3 Brainstormen 4 SWOT-analyse5 Metaplan 6 Mindmapping7 Het portfolio 6. Meer gevorderde groepen 8 Leercyclus 9 Drie vertellingen 10 Werkverslag en verbatim schrijven 11 Onmogelijke oplossingen 12 De zes denkende hoofddeksels 13 De zes actiestappers 7. Gevorderde groepen 14 Kernkwaliteiten 15 Metaforen 16 Diagnosemodel 17 De werkplaats 18 De Roos van Leary 19 Geweldloze communicatie 20 Focussen
321.4 --- coaching --- groepsdynamica --- intervisie --- leerkrachtenbegeleiding --- studentenbegeleiding --- supervisie --- SWOT (Strengths-Weaknesses-Opportunities-Threats)-analyse --- personeelsbeleid --- communicatie --- gestion du personnel --- Social welfare methods --- Social psychology --- 361.65 --- Werkvormen --- Intervisie --- E-books --- 367.1 --- bedrijfspsychologie --- probleemoplossend denken --- management --- Werksituatie : problemen oplossen --- 65.013 --- bedrijfspsychologie - sociologie
Choose an application
007 <036> --- 316.77 --- #KVHB:Communicatie --- sociale psychologie --- 800.95 --- Communicatie --- 305.8 --- communicatie (leesbaarheid) --- gesprekstechnieken --- lichaamstaal --- media --- Informatietheorie. Communicatietheorie. Regeltheorie. Cybernetica. Techniek van de menselijke arbeid--Gidsen. Inleidingen --- Communicatiesociologie --- Sociale psychologie --- handboeken en inleidingen --- handboeken en inleidingen. --- 316.77 Communicatiesociologie --- 007 <036> Informatietheorie. Communicatietheorie. Regeltheorie. Cybernetica. Techniek van de menselijke arbeid--Gidsen. Inleidingen --- communicatietheorieën --- communicatiewetenschappen --- communicatie --- Mass communications --- 659.3 --- #SBIB:309H02 --- 659.3 Mass communication. Informing, enlightening of the public at large --- Mass communication. Informing, enlightening of the public at large --- Communicatiewetenschap: algemeen --- groepsdynamica --- TV (televisie) --- non-verbale communicatie --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek talen. --- Communicatie. --- 007.7 --- 361.53 --- 384.01 --- communicatie - sociale vaardigheden (zie ook 361.521, 384.01, 65.012.45, 8) --- groepswerk - groepsdynamica - groepsdiscussie (zie ook 301.152, 615.851.6) --- massamedia - communicatiemedia - media (zie ook 361.521, 8) --- groepswerk --- massamedia --- 007 --- 361.13 --- 384
Choose an application
Gesprekskringen, hoorzittingen, conferenties en workshops zijn enkele van de vele vormen van zakelijk, mondeling taalverkeer in groepen. Toch zijn ze allemaal te herleiden tot drie grondvormen: informatie - uitwisseling, discussie en vergadering. Dit boek beschrijft deze basisvormen. Op een zodanige manier dat informeren, discussiëren en vergaderen er efficiënter en effectiever door kunnen worden.Het boek begint met een inleidend hoofdstuk over de interactionele verschijnselen in met name kleine groepen.Daarna volgen hoofdstukken over de besloten informatieve bijeenkomst, de besloten discussiebijeenkomst, de besloten vergadering en de agendavergadering. Het boek besluit met enige multilaterale communicatievormen met een speciaal karakter. Hier komen onder andere openbare en grootschalige bijeenkomsten aan de orde.
Discussietechnieken. --- Gesprekstechnieken. --- Methoden en technieken --- Mondelinge communicatie. --- Taalvaardigheid. --- Vergadertechnieken. --- Discussies. --- Vergaderingen. --- Vergader- en gesprekstechniek, rapportage. --- Primary groups --- Didactics of social education --- groepsdynamica --- mondelinge communicatie --- communicatie --- vergaderen --- Didactics of languages --- Mass communications --- KVH-BOM --- #ECO:04.03:sectoren communicatie --- 007.73 --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Spreekvaardigheid --- #KVHB:Vergadertechnieken --- 499.4 --- discussietechnieken --- spreken --- vergadertechnieken --- 82.08 --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Nederlands, mondelinge communicatie --- Sociale vaardigheden --- Vergadertechnieken --- communicatie (gez) --- gesprekstechnieken (gez) --- groepsdynamica (gez) --- sociale psychologie (gez) --- vergadertechnieken (gez) --- Leidinggeven --- Multilaterale communicatie --- discussie --- groepswerk --- vergadertechniek --- Mondelige communicatie --- Vergadertechniek --- communicatie, verbale --- mondelinge communicatie, discussiëren, gespreks- en interviewtechnieken, spreken in het openbaar, vergadertechnieken --- 361.13 --- 007.1 --- Primaire groepen --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Didactiek van de talen --- Massacommunicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Groepsdynamiek --- Vergaderen
Choose an application
De 21ste eeuw is de eeuw van het team. Wie kwaliteit op het werk wil, moet kunnen samenwerken. Dit boek richt zich in de eerste plaats tot de gezondheids- en welzijnssector in Vlaanderen. In deze sector werd een hoogstaande zorg- en dienstverlening uitgebouwd, een gegeven dat wereldwijd wordt erkend. Het staat onmiskenbaar vast dat het investeren in teams daartoe een zeer grote bijdrage heeft geleverd. Een team zorgt voor de nodige afstemming tussen de verschillende professionals om tot een kwaliteitsvol aanbod te komen voor de meest uiteenlopende en vaak complexe zorg- en hulpverleningsvragen. Een team is tevens een onmisbaar instrument voor competentieontwikkeling, deskundigheidsbevordering, motivatie en draagkracht van de verschillende teamleden. Toch is 'teamkracht' niet vanzelfsprekend en daar gaan we met dit boek dieper op in. Dit boek is een instrument om mee te werken, om diepgang te bereiken, om u als teambegeleider erin te herkennen of te laten verrassen. In elk onderdeel wordt een aspect van die teamkracht belicht, maar wij gaan verder waar elk ander boek stopt: we bieden ook verschillende methodieken aan die u meteen kunt gebruiken om die kracht aan te wenden en aan te wakkeren
Gezondheidszorg. --- Sociale welzijnszorg. --- Teamwerk. --- groepsontwikkeling --- welzijnswerk --- Personnel management --- teamwork --- leidinggeven --- coaching --- Social psychology --- gezondheidszorg --- Didactic strategies --- groepsdynamica --- conflicthantering --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Teamwerk --- leiderschap --- teambuilding --- teamwerk --- 366.47 --- conflicten --- hulpverlening --- leiding geven --- organisatieleer --- welzijnszorg --- 321.3 --- 65.012 --- Teammanagement --- Teamwork --- leiding --- personeelsbeleid --- samenwerking --- Management --- Group theory --- Teams in the workplace --- Group decision making --- Case studies --- Quality circles --- Belgium --- Sociale welzijnszorg --- departement Gezondheidszorg 07 --- teamwerking --- zorg- en dienstverlening --- gezondheidszorg (België) --- welzijnswerk (België) --- PXL-Social Work 2018 --- Gezondheidszorg --- Welzijnszorg --- Teamwerk --- Kwaliteitszorg --- Competentieontwikkeling --- Motivatie --- Teambegeleiding --- 005.32 --- Zorg- en welzijnssector
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|